Translate

tisdag 14 februari 2017

The lightning thief


Antal sidor: 377
Författare: Rick Riordan
Serie: Percy Jackson and the olympians #1
Huvudkaraktärer: Percy, Annabeth & Grover
Bokens handling: Percy har slutat sjätte klass när det börjar hända mystiska saker runt omkring honom. Mytologiska varelser och de gamla grekiska gudarna verkar vandra ut ur Percys historiebok och in i hans liv och han har förargat några av dem.
Percy kommer till Camp half-blood. Där får han veta att han är son till en gud, och inte vilken gud som helst. Zeus åskvigg har blivit stulen och Percy är huvudmisstänkt. Nu måste Percy och hans vänner leta reda på åskviggen och återlämna den till Zeus och de har endast tio dagar på sig.
Vad jag tycker: För det första vill jag säga att Rick Riordan verkligen vet hur man ska inleda en bok. Jag fick boken i julklapp och läste den första sidan nästan direkt och tyckte att den var så bra. Det är inte ofta jag har stött på inledningar som är lika bra som den här.
För det andra, jag hade varit ännu mer imponerad om han hade lyckats hålla samma nivå resten av boken. Missförstå mig rätt, den var absolut inte dålig, den var bara sämre än inledningen. Det märktes att orden inte var lika väl övervägda i resten av boken som de första sidorna.
Men jag har egentligen inte så mycket att klaga på. Storyn var bra och jag tycker att det är en sjukt cool idé att dra in de grekiska gudarna i berättelsen. Vi läste grekisk mytologi på historian i höstas, men jag tror jag lärde mig mer av den här boken än vad jag då.
Bästa karaktärerna: Poseidon & Chiron
Omdöme: Rekommenderar, fram för allt till dig som är intresserad av grekisk mytologi

Tjocklek: 2,9 centimeter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.