Translate

söndag 14 juni 2015

Ondskans Paradis "den oförlåtna" del 1


Antal sidor: 312

Författare: Sandra Gustafsson

Huvudkaraktär: Jennifer

Bokens handling (från baksidan): Världen bestod av fyra människosläkten. En värld som människan kallar för Paradiset. Världen var ljusets och mörkrets gåva, en gåva som skulle komma att falla i sömnav människans girighet och misstro till de andra raserna. En förrädare hade öppnat passagen och helvetets mörka skuggor skulle snart bli verklighet. Kriget bröt ut och människan förvisades. Människans beskyddare var borta och Paradiset omslöts av en ogenomtränglig kupol. Sorgen fick fäste och balansen som får allt att existera rubbades. En enda människa kunde återfå lyckan och livet till Paradiset igen. Hennes närvaro skulle spegla sig i det förflutna och hennes fria vilja skulle bli avgörande för hela världen. Två hjärtan som slår i samma takt väcks till liv och hans kärlek fyller honom med mod, ett mod som är ödestigande för ljusets överlevnad. När livet vaknar måste gåtorna lösas om hur det som väntar världen ska besegras. Styrkan och uthålligheten finns i de andra men kunskapen är hennes. En kunskap som kommer att spegla sig i en mycket värre version än vad hon själv hade lärt sig.

Vad jag tycker: När jag läste baksidan på boken första gången förstod jag nästan ingenting men desto mer av boken som jag läste, desto mer förstod jag av baksidan.
Min första tanke var att den här boken var nytänkande och det är helt underbart med en bok som inte är som alla andra. Sen tyckte jag att det hände för lite i början. Det var först lite spänning och sen mycket väntan, men efter ungefär en tredjedel så tog det fart. Då började gåtorna lösas och man fick vara med och tänka hela tiden.
Sen kom slutet. Jag bara älskade slutet. Det var nog ett av de konstigaste slut som jag har läst, men det gjorde det hela unikt. Jag fattar inte hur Sandra Gustafsson kom på det, men det var bra.

Bästa karaktären: Oliwer

Kaosutmaning: 28. Läs en bok som handlar om ett föräldralöst barn.

Läsutmaning: 57. Läs en bok med originalutgivningsåret 2015

Tack Sandra Gustavsson för boken!
Betyg 4/6

2 kommentarer:

  1. Hej Elin. Först vill jag bara säga att din blogg är jätte bra! =) Sen vill jag säga att jag också har läst Ondskans Paradis "Den oförlåtna." För mig var denna bok en 6/6! Jag tyckte den var gripande och de olika karaktärerna fångade mig. (Framförallt Oliwer.) =) För mig saknade den inte någon spänning alls då det var mycket information i början och det gjorde att jag förstod helheten från grunden. Informationen i sig innehöll spänning och jag ville bara komma till nästa sida för att se vad som händer. Men sen kan ju inte alla tycka likadant, och tur är väl det egentligen. För om alla tyckte och tänkte likadant skulle böckerna vara lätträknade. =) Slutet av historien älskade jag också och jag längtar tills nästa del kommer ut! =) Ha det så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du hittade min blogg och tyckte om den.
      Och som du skrev: Det är nog bra att folk tycker olika.

      Radera

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.