Translate

lördag 11 april 2015

Movie Reaction: Divergent

Varning! Du bör ha läst boken eller sett filmen för att läsa inlägget! Spoiler kan förekomma!

För ungefär ett år sen började vi i min klass att lyssna på Divergent som ljudbok. Jag tyckte att handlingen var intressant och läste sen ut resten av boken själv. Jag älskade boken och har nu läst ut alla tre böckerna plus Four. Jag såg aldrig filmen på bio för jag var bortrest då.
När filmen fick dålig kritik av mina kompisar (framför allt en) så tänkte jag mest bara att filmer alltid är sämre än böcker och att så dålig kunde den väl inte vara. Nu har jag, efter nästan ett år sett filmen, och jag kan inte säga annat än att jag håller med henne till 100 %. Filmen var inte i närheten av de förväntningar jag hade.
Filmen var inte heller särskilt lik boken. Jag upplevde det som att någon bara hade tagit karaktärerna och Falangsystemet från Divergent och skrivit en helt ny berättelse. Okej, huvudhandlingen var där, hela grejen med att hon väljer de tappra, kämpar i initieringen, träffar Four och några kompisar och simuleringsattacken. Men alla smådetaljer runt det saknades eller var helt förändrade.
Nu kan det hända att jag har fel eftersom det var ett tag sedan jag läste boken, men blev Tris utkastad från De tappra i boken? Vad jag minns så blev hon inte det och det gjorde mig fundersam när jag såg filmen. Jag tyckte att det var väldigt mycket skillnader från boken. Mer än vad det brukar vara i filmer. Det är helt okej att en bok och en film inte är Lika för det går inte att göra, men det finns en gräns för hur olikt det kan vara.
För de som inte läst boken och inte stötte på det problemet med för mycket olikheter så kan detta nog vara en bra film. Den har med infon som behövs för att hänga med i filmen utan att ha läst boken till skillnad från den senaste filmen jag såg (Cirkeln).
Jag har läst en bokrecension där det stod att hen tyckte det var för mycket våld i böckerna och det var inte något jag tänkte på när jag läste böckerna men det märktes väldig tydligt i filmerna.


Så filmen levde inte upp till mina förväntningar.  Hur var det för dig? Levde filmen upp till dina förväntningar? Gillade du den? Gillade du den inte? Varför? Vad tycker du? Kommentera!

2 kommentarer:

  1. SV: Något som hjälpte mig mycket var att jag satte datum då jag skulle ha skrivit fyra kapitel eller tio kapitel för att sedan ha ett slutmål när berättelsen ska vara klar! Sedan är det inte alltid det är kul att skriva heller! Men jag hoppas du blir klar! Jag hejar på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för peppen. Jag har satt upp mål men inte satt något stoppdatum för det. Jag kanske ska försöka göra det. Tack för tipset!

      Radera

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.