Translate

tisdag 23 februari 2016

Movie Reaction: Harry Potter and the prisoner of Azkaban

Det här är faktiskt den Harry Potter-film som jag har sett som stämmer minst överens med böckerna. Det är inte så att det som är med inte stämmer, det är snarare så att jag tycker att de har missat vissa saker. Jag vet, allt går inte få med i en film. En tanke som slog mig när jag såg filmen var att Harry Potter skulle bli riktigt bra som tv-serie.
Professor Trelawny gillade jag mer i böckerna, då var hon lite lagom konstig, men i filmen var hon helknäpp. Jag förstår varför Hermione stack. Det skulle jag också ha gjort. Det var lite synd att de inte hade med några av hennes förutsägelser på första lektionen, för jag tyckte att det gjorde det hela lite roligare.
På tal om det, så saknar jag flera av de roliga dialogerna och sarkastiska kommentarerna som finns i boken och som man inte kan låta bli att le när man läser. Jag tror att det förekom några gånger i filmen men inte alls lika många gånger som i boken.
Samtalet på slutet när Harry äntligen träffar den ökände Black kom också fram på ett helt annat sätt. Det var mycket dialog i boken, men i filmen kändes det som att de stressade förbi och de missade att säga många, enligt mig, viktiga saker.
Så det stora problemet för mig, som oftast, är att filmen känns så stressad. Jag förstår att det är svårt att få ner en bok på 500 sidor till en film på två timmar och har tyvärr ingen lösning på problemet (om man inte räknar med att jag tycker att Harry Potter borde bli en tv-serie). Jag kan inte låta bli att undra hur Harry Potter och fenixorden blir när man ska trycka ihop den till en film…

Har du sett Harry Potter and the prisoner of Azkaban? Vad tyckte du om den? Tror du att Harry Potter skulle passa som tv-serie? Lämna gärna en kommentar och låt mig få veta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.