Translate

lördag 1 juli 2017

6 intressanta fakta om Harry Potter

Det här är några favorit-fakta om Harry Potter som jag har hittat på internet. Och innan någon kommenterar på att fakta fyra är felaktigt så vet jag det, men jag tog med det ändå för jag tyckte att det var väldigt roligt tills jag insåg att det inte stämde.

1 090 739 ord
Harry Potter-böckerna innehåller totalt 199 kapitel, 4 224 sidor och 1 090 739 ord, och har blivit gjord till 19 timmar och 39 minuter film (detta är baserat på originalböckerna, så klart).

Inte miljardär
J.K. Rowling förlorade sin titel som ”miljardär” just på grund av att hon donerade bort så mycket av sin förmögenhet till välgörenhet. Snacka om givmildhet!

Harry Potter-musikal
Michael Jackson har inte bara velat ha huvudrollen som Spindelmannen i filmerna med samma titel. Han har också velat göra en Harry Potter-musikal. Han fick dock ett nej från författaren, J.K. Rowling, vilket ärligt talat kanske var lika bra.

”Jag öppnas i slutet”
Boken släpptes samma år som det slutgiltiga slaget vid Hogwarts. 1998 var året som "Harry Potter och de vises sten" släpptes. Samma år som Harry Potter möter Voldermort för sista gången. "Jag öppnas i slutet" - minns ni?

Hotad av barnbarnen
Richard Harris, som spelar Dumbledore i de två första filmerna, tog rollen som rektorn för Hogwarts först efter att hans barnbarn hotat att aldrig prata med honom igen.

Dudleys trollkarlsbarn

JK Rowling har berättat att hon funderade på att, i epilogen där Harry, Hermione och Ron samlas på plattform 9 3/4, även ställa Dudley med ett trollkarlsbarn. Men senare bestämde hon sig för att "en magisk gen skulle aldrig ha överlevt kontakten med Vernons DNA".
Har du någon mer intressant fakta om Harry Potter så får du gärna lämna en kommentar och berätta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.