Translate

måndag 3 juli 2017

Markus av Trolyrien

Bildresultat för markus av trolyrien

Sidor: 385

Författare: Joseph A. Davis

Serie: Markus av Trolyrien #1

Huvudkaraktärer: Markus & Diomeda

Bokens handling: När Markus ligger på sjukhuset efter en skidolycka blir han kidnappad av en kvinna vid namn Diomeda. Hon tror att han är Valariens försvunna prins och tar med honom till en annan värld, där kläder växer på träd, gräset är blått och en riktigt artig hälsning medför salivfläckar på tunikan.
Valariens kultur är främmande och Markus har en tung uppgift som landets prins och beskyddare. Uppgiften blir inte lättare när skräckinjagande monster invaderar landet och Markus ger sig av tillsammans med Diomeda på jakt efter den legendariske kung Josuas talismaner.

Vad jag tycker: Jag läser ju nästan alltid fantasy, men brukar ofta inte gilla böcker har för mycket av det som t ex blått gräs och kläder som växer på träd. Till stor det så tror jag att det beror på att det är svårare att fylla i luckorna själv med egna erfarenheter (jag menar, gräs ska vara grönt), men jag upplevde inte den annorlunda miljön i boken som ett problem. Jag vet inte om det var för att Markus ofta var i samma sits som vi läsare och allt var nytt för honom eller att Joseph A. Davis är en skicklig författare som ser vad som behöver berättas och förklaras för läsaren och var man kan lämna luckor som läsaren får fylla i själv. Kanske är det en kombination av båda.
Det tog lite tid för mig att komma in i boken och det brukar det ofta göra innan jag har lärt känna karaktärerna ordentligt. Då var det bra att Joseph A. Davis lade på extra mycket action för att man inte skulle bli uttråkad, men sen när man lärde känna karaktärerna bättre så blev det mindre action och mer känslor inblandat.
Slutet var jag inte jätteglad över, men när jag gick in på Josef A. Davis hemsida och såg att det kommer en fortsättning i höst blev jag lite lugnare och jag längtar verkligen efter att få läsa den.
Det här är en bok jag skulle rekommendera från alla som är typ tio år och uppåt och gillar fantasy. Det är en väldigt bra skriven bok.

Bästa karaktären: Kiron

Omdöme: Bra

Tjocklek: 2,4 cm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.