Translate

måndag 10 april 2017

The giver

Bildresultat för the giver book


Antal sidor: 225

Författare: Lois Lowry

Serie: The giver #1

Huvudkaraktär: Jonas

Bokens handling: Jonas lever i ett idylliskt samhälle. I samhället finns det inga konflikter, ojämlikheter, skilsmässor, arbetslöshet eller orättvisa. Men det finns inte heller några val. Alla är likadana.
The Ceremony of Twelve blir alla tolvåringar i samhället tilldelade sitt livsuppdrag, men Jonas blir vald till något speciellt. Han påbörjar sin träning hos en gammal man känd som The Giver. Jonas får lära sig om ett annat samhälle än det som han själv lever i. Han lär sig om krig, svält och död, men också kärlek, värme och lycka. Han börjar ifrågasätta det samhälle som han själv lever i, där ingen vet vad kärlek är.

Vad jag tycker: Jag hade inte jättestora förhoppningar, men jag blev glatt överraskad. Jag gillar världen som Jonas lever i och eftersom man hela tiden får veta lite mer och mer om samhället som Jonas lever i så gör det boken intressant. Det är egentligen inte så mycket som händer förrän precis mot slutet, men det gör inget för all information man får gör så att man fortsätter läsa eftersom man vill veta mer.
En sak som jag gillar med Jonas samhälle är att de får lära sig att vara precisa i sitt språk. Det var en bra inledning när Jonas försökte hitta det rätta ordet för att beskriva sina känslor.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om slutet. Jag gillade boken, men sen tog den en vändning som jag inte riktigt gillade, men jag började gilla det lite mer på de sista sidorna och jag tror att jag eventuellt skulle gilla fortsättningen. Jag vet dock inte om jag kommer att läsa fortsättningen eftersom jag inte vill förstöra det bra från den första boken.

Bästa karaktärerna: The Giver, Gabriel

Omdöme: Bra
Tjocklek: 1,6 cm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.