Translate

fredag 15 juli 2016

Clockwork princess

Antal sidor: 567
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Infernal Devices #3
Huvudkaraktärer: Tessa, Will & Jem
Bokens handling: Hotet från Mortmain blir allt större, men han behöver en sista sak för att fullfölja sin plan. Han behöver Tessa. Charlotte, föreståndare för Londons institut gör allt hon kan för att hitta Mortmain i tid, men ingen vill lyssna på henne. Jem och Will, pojkarna som ligger nära Tessa, försöker göra allt de kan för att rädda henne och när Mortmain lägger beslag på alla de droger som håller Jem vid liv tvingas Will riskera allt för att rädda tjejen som de båda älskar. Men Tessa inser att den enda personen som kan rädda henne är hon själv.
Vad jag tycker: Först så har jag ju alla vanliga saker att säga om Cassandra Clare, som ni har hört mig säga alldeles för många gånger förut. Karaktärerna är on point, språket är amazing, och sen en sak som jag faktiskt inte tror att jag har sagt om Cassandra Clare. Jag älskar hur hon byter perspektiv precis när man inte vill. Det är lite av en hatkärlek. Jag hatar att hon hoppar över till ett tråkigare ställe just när det är som mest spännande, men sett till det stora hela gör den frustrationen hela boken så mycket bättre.
Och sen har vi ju det bästa av allt. Epilogen. Jag brukar inte vara en person som gillar epiloger, men den här var något extra. Jag brukar alltid tycka att epiloger är meningslösa och tråkiga eller, om jag har tur, helt ok. All spänning har liksom redan tagit slut i de sista kapitlen och jag brukar inte få ut något ur epiloger. Innan jag började läsa den här sa jag till min kompis som försökte övertala mig att läsa utan att spoila mig ”Jag pallar inte”. Men oj, vad glad jag är att hon övertalade mig. De första sidorna i epilogen var som en snabbspolning av Tessas och Wills liv och eftersom alla saker bara var hastigt nämnda hann det inte bli tråkigt.
Och sen, Cassandra Clare lyckas igen, så händer något helt oväntat och det var så bra, så bra så bra. Jag ska nor inte säga mer om det nu för då kommer jag spoila er och det vill jag inte. Den här är ett måste för sommarens läsning. Läs den!
Bästa karaktären: Jem
Omdöme: Jag vet inte vad jag tycker men Epilogen är en av de bästa någonsin!

Motsatsutmaningen: 57. En bok på ett annat språk än svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.