Translate

torsdag 28 juli 2016

Harry Potter och halvblodsprinsen

Antal sidor: 657
Författare: J. K. Rowling
Originaltitel: Harry Potter and the half-blood prince
Serie: Harry Potter #6
Huvudkaraktärer: Harry, Ron & Hermione
Bokens handling: Harry Potter. Pojken som överlevde. Fem år efter att föräldralösa Harry har fått veta att han är en trollkarl är det inte långt ifrån krig i trollkarlsvärlden.
Några veckor in på sommarlovet innan Harry ska börja sitt sjätte på på Hogwarts får Han ett brev från professor Dumbledore. Han vill komma och besöka Harry hemma på Privet Drive nummer 4. Men varför kommer professorn dit? Vad kan var så viktigt att det inte kan vänta tills terminen börjar igen? Harrys sjätte år på Hogwarts blir minst lika spännande som de tidigare.
Vad jag tycker: Allvarligt talat är jag lite besviken. De första fem hundra sidorna kändes lite lama. Det hände inte så mycket och det var lite spänning. Det enda som gjorde att jag inte tyckte att det blev tråkigt var att jag gillar karaktärerna. Det var absolut inte dålig (skulle någon Harry Potter-bok kunna vara det?), men jag saknade den spänning som har funnits i tidigare böcker. Alla böcker hittills har varit fyllda av en annan sorts hemligheter och mystik som gör att de blir mer intressanta.
Mot slutet däremot hände det jättemycket. Vissa delar där var lite lama också, men trots det fick J. K. Rowling in en fullträff på slutet vilket lyfte boken enormt.
Bästa karaktärerna: Ginny & Luna
Omdöme: Bra

Motsatsutmaningen: 9. En bok där huvudpersonen flyger

2 kommentarer:

  1. Jag älskar halvblodsprinsen, det är intressant att få veta mer om Voldemort och horrokruxer! :)
    / www.amandasminnen.wordpress.com

    SvaraRadera

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.