Translate

onsdag 16 augusti 2017

Tredje principen

Bildresultat för tredje principen



Sidor: 384

Författare: Anna Jakobsson Lund

Serie: Tredje Principen #1

Huvudkaraktärer: Ava & Levi

Bokens handling: Ava är en av motståndsrörelsens rebeller och hon har en speciell förmåga. Hon 
kan läsa andras tankar. Levi slutade tro på kampen när den tog han föräldrar och sedan dess har han hållit sig så långt borta från motståndsrörelsen som möjligt.
Men en natt blir Levis syster gripen och för att rädda henne tvingas han söka upp folk han inte vill ha med att göra. Ava får order om att hjälpa honom och de ger sig iväg. Hon säger att han måste lita på rebellerna. Men kan de verkligen det?

Vad jag tycker: Jag gillade den här boken. Det som jag framför allt noterade som riktigt bra var karaktärerna och dramaturgin.
När det gäller dramaturgin i böcker så tycker jag att det är svårt att hitta en bok som har den där perfekta balansen. Jag upplever ganska ofta att det är alldeles för mycket action och när det blir för mycket så orkar man inte läsa. I Tredje principen var det en perfekt mix mellan action, känslomässiga konflikter och att bara få vara, och plotturns kom på precis rätt ställen så att det aldrig blev tråkigt.
Karaktärerna var mänskliga, för att uttrycka det enkelt. De kändes så välskapta och inte tillgjorda. De hade alla saker de var bra på och de hade alla brister. De kändes så enkla och jag tror att det var det som gjorde dem så mänskliga.

Bästa karaktärerna: Levi & Lo


Tjocklek: 2,5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.