Translate

tisdag 1 augusti 2017

Tretton skäl varför

Bildresultat för tretton skäl varför



Sidor: 302

Författare: Jay Asher

Huvudkaraktärer: Hannah Baker & Clay Jensen

Bokens handling: Clay kommer hem från skolan och hittar ett paket adresserat till honom utanför dörren. I paketet ligger det sju stycken kassettband. När han sätter i det första bandet är det Hannah Baker som pratar, en tjej som fram till för två veckor sedan gick i samma klass som Clay, innan hon tog livet av sig.
Clay börjar lyssna på banden och Hannah berättar att han finns med på banden och på något sätt är medskyldig till hennes död.

Vad jag tycker: Jag vet att jag hörde om den här boken redan för många år sedan, men då var det aldrig något som fångade mitt intresse. Men i våras hade vi bokcirklar på engelskalektionerna och en grupp läste Thirteen reason why. När de sen presenterade boken för klassen så insåg jag att den faktiskt lät väldigt bra, och nu under the Biannual Bibliothon så läste jag den.
Det första jag har att säga är att det här är ännu en idé som jag önskar att jag hade kommit på. Jag gillar sättet som historien berättas, och den idén önskar jag att jag hade kommit på. Att få följa två personer samtidigt och få höra en berättelse som utspelar sig under flera år fast det egentligen bara är några timmar.
Den var fängslande från de första sidorna och när Hannah pratade på banden började hon ofta berätta om något innan hon säger att det kommer vi till längre fram, vilket gjorde att man ville läsa vidare för att höra resten av storyn.
När det gäller språket var det enkelt att läsa och hade ett bra driv vilket gjorde att boken inte kändes långtråkig. Det är den typen av språk jag tycker att en riktigt bra bok ska ha.

Bästa karaktärerna: Hannah & Tony

Omdöme: Bra

Tjocklek: 2,0 cm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.