Translate

tisdag 5 februari 2019

E-böcker | Pros & cons


E-böcker är fortfarande på framgång och fortfarande mycket omdebatterat. En del personer älskar e-böcker, tänk vad smidigt att bära med sig alla böcker man kan tänkas vilja läsa hela tiden, och en del föredrar att läsa i pappersformat. Idag hade jag tänkt lista olika för- och nackdelar med e-böcker.

Pros
+ Man behöver inte hugga ner en massa träd för att tillverka pappret
+ Böckerna behöver inte tillverkas fysiskt och det blir mindre utsläpp från fabriker
+ En läsplatta är ofta mindre och smidigare än en bok att ha med sig
+ Ofta mycket billigare än fysiska böcker

Cons
- Det är mycket mysigare att läsa en pappersbok och det känns mer på riktigt.
- Man kan få ont i huvudet av att läsa på skärmar
- Det är lättare att greppa hur mycket man har läst när man ser det som faktiska böcker och inte som siffror på en skärm

Det här var de olika argumenten som jag kom på för och emot e-böcker. Om du tycker att jag har missat något argument och vill lägga till det så lämna gärna en kommentar. Vad tycker du själv om e-böcker? Är det något du läser regelbundet eller har du inte fattat grejen än?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.