Translate

söndag 17 februari 2019

Vad tycker du om att anteckna i böcker? | Bokiga frågor


Sanningen att säga så är jag väldigt kluven kring det här. För några år sedan så var jag väldigt strikt med att inte förstöra böcker och det är jag väl fortfarande till en viss grad. Jag skulle aldrig få för mig att vika hundöron i mina böcker och jag hatar om ryggen förstörs, men jag skulle nog inte säga att anteckna i en bok är att förstöra den så därför tycker jag att det är okej.

Men. Ett stort men. Det får inte se för kladdigt och slarvigt ut. Detta har nog med min estetiska sida att göra och jag vill att saker ska se nice ut. Överlag skulle jag säga att det är okej så länge det är i marginalerna och inte mellan raderna för om någon antecknar mellan raderna ser det så kladdigt ut.

Själv har jag aldrig antecknat i en bok av två anledningar. Den första är att jag är rädd att jag skulle skriva fel och på så sätt förstöra den och det andra är att jag inte tycker att jag har något som är relevant att anteckna. Men det finns en speciell charm men böcker med anteckningar i och om jag stötte på en sån på någon second hand så skulle jag nog köpa boken på grund av att den är unik.

2 kommentarer:

  1. små blyertsanteckningar kan jag göra i egna böcker, men hundöron är förbjudet!

    SvaraRadera
  2. namnar inte mina böcker, tycker om andras anteckningar i äldre böcker.

    SvaraRadera

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.