Translate

fredag 29 januari 2016

Mitt nya betygssystem

Jag har förut gett betygsatt de böcker som jag har läst och recenserat här på bloggen. Från början hade jag det som jag tror är alldra vanligast och det var en skala på 0-5. Jag gav dock aldrig lägre än tre till en bok (om man inte räknar med Greven av monte cristo som bara fick 2).
Efter det så hade jag ett system som också det bestod av siffror men den här gången siffrorna ett till sex. Det var ju ingen större skillnad med tanke på att spannen mellan högsta och lägsta siffran fortfarande var lika stort. Anledningen till att jag bytte var för att jag ville kunna använda en bild av en tärning för att visa vilket betyg boken fick.
Problemet är bara att jag känner mig inte bekväm med att betygsätta böcker med siffror. Det kan lätt bli fel. Samtidigt så vill jag ha så att man snabbt och lätt kan få en ungefärlig uppfattning om vad jag tyckte om boken, därför så ska jag nu prova att skriva en mening eller ett ord om boken som ett litet kort omdöme. Något av det bästa jag läst! Bra. Helt OK. Och så vidare. Det gör att det kan bli lite mer variation omdömet och man slipper fastna i att bara kunna välja mellan 6 olika siffror.
Jag vet ju dock ännu inte hur det kommer att bli. Om jag känner att det inte funkar så kanske jag går tillbaka till siffror. Vi får se.

Vad tycker du? Föredrar du siffror eller tror du att det kan bli bra med en mening om den? Hur betygsätter du dina böcker? Kommentera gärna för det skulle vara jätteroligt att veta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.