Translate

lördag 30 januari 2016

Olika länder, olika omslag #3 | Harry Potter och de vises sten

Jag gillar att sitta och googla på vad olika kända böcker har för olika omslag i olika delar av världen. Det är så intressant att se hur de ser ut i olika länder. I den här serien tittar jag på omslagen från en speciell bok och jämför, diskuterar och säger vad jag tycker.
Okej, ärligt talat så tycker jag inte att något av de här omslagen är så fina. För Storbritannien och Japan så tycker jag dock att det är en nackdel att de har ett annat typsnitt på Harry Potter än vad det traditionella är.
På japans omslag så gillar jag i bilden. Det jag dock inte gillar är att bilden är inramad av en helt blå bakgrund. Utan det så hade nog Japans varit en av mina favoriter.
Men nu är det inte det, utan nu är min favorit Nederländernas. Det är egentligen inte så fint, men det är det som är finast. Jag gillar speciellt att kvicken fick en liten plats nere i vänstra hörnet.
Utöver Nederländernas så är det USA:s som jag gillar mest. Det känns som att det är det som symboliserar Harry Potter på bästa sätt. Jag vet inte om det är det att det är mest Harry Potter över det eller om det bara är för att jag är van vid att se dem som gör att jag tycker så. Troligtvis det senare.

Vilket omslag gillar ni bäst, eller vilket gillat ni minst? Lämna gärna en kommentar och berätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.