Translate

måndag 3 december 2018

Skumtomten | Recension


Bildresultat för skumtomten ljudbokLjudbok
Längd: 4 timmar 48 minuter
Författare: Mia Ahl
Uppläsare: Janna Eriksson

Jessika är mitt uppe i en skilsmässa. Hon försöker planera upp allt julstök med barnen men hela tiden kommer hennes före detta man och ändrar planerna i sista sekunden. Med hennes två vänner Jenny och Sofia är det också lite kärvt. De glider ifrån varandra mer och mer, och Jenny och Sofia försöker rädda vänskapen genom att komma på en speciell present till Jessika.

Det nya jobbet bakom disken i en guldsmedsaffär blir en ljusglimt i Jessikas liv och butiksägaren Claes gör allt för att hon ska känna sig uppskattad.

Överlag skulle jag säga att boken var bra, men den hade inte det där lilla extra. Så den var bra, inte mer. Karaktärerna kändes bra och de relationer de hade till varandra hade en grund. Mormodern i den här boken påminde lite om min egen mormor vilket var väldigt intressant. Bitvis blev jag väldigt irriterad på karaktärerna (vilket förmodligen var meningen) och började undra hur självisk man kan vara. Tyvärr finns ju de personerna på riktigt också.

En sak som jag tyckte var jobbigt med boken var att vissa namn var lite för lika. Jag blandade flera gånger ihop Jessika, Jenny och Sofia. Namnen i sig är kanske inte jättelika, men alla tre är vanliga, intetsägande namn och det gjorde det svårt att hålla isär dem.

Har du läst Skumtomten? Lämna gärna en kommentar och berätta vad du tyckte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.