Translate

onsdag 12 december 2018

Julkalenderbloggstafett lucka 12 | Ljudböcker och Torka aldrig tårar utan handskar


Idag är den min tur att bidra till denna underbara bloggstafett som Sofie från Sofies bokblogg anordnar och jag tar över stafettpinnen från Emma på Systrarnaböcker som skrev igår så titta gärna in och läs hennes inlägg.

Under 2018 har jag återupptäckt det här med ljudböcker. När jag var liten lyssnade jag alltid på ljudböcker som jag hade lånat på biblioteket när jag skulle sova. Förra sommaren lyssnade jag lite på ljudböcker som jag lånade på mitt e-bibliotek, men det var väldigt begränsat utbud (de har på riktigt större utbud av ljudböcker för ungdomar fysiskt på biblioteket är digitalt i e-biblioteket) så efter ett tag slutade jag.

Men i september så bestämde jag mig äntligen för att skaffa Storytell och det är något av det bästa jag har gjort. I mitt liv just nu har jag svårt att hitta så mycket tid för läsande och om jag har tur kanske det blir en bok i månaden, men ljudböcker är lättare att få in i vardagen. När alla andra sitter på bussen och lyssnar på musik så lyssnar jag på ljudböcker (om jag inte sover).

Bildresultat för torka aldrig tÃ¥rar utan handskarEn av de alldra första böckerna jag lyssnade på var Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar och det var en helt suverän bok, men som jag skrev i min recension (som du kan läsa här om du är intresserad) så tror jag inte att jag hade gillat den lika mycket om den var i textformat.

Boken kändes lite som en blandning mellan en skönlitterär bok och en fackbok eftersom det var långa delar med bara information. Nu har jag inte kollat hur det ser ut i boken, men jag fick en känsla av att texten skulle vara ganska kompakt och jag vill gärna att det ska vara lättläst med luftiga sidor. När jag läser gillar jag också när det är mycket dialog vilket jag inte minns att det var i den här boken.

Men detta var inget som störde mig i och med att jag lyssnade på boken istället och jag är så glad att jag gjorde det för det är verkligen en av de bästa böcker jag någonsin läst och samtidigt så var den väldigt informativ kring aidsepidemin på 80-talet och det var så mycket som jag inte visst.

Om ni inte redan har läst den så rekommenderar jag den varmt och det är något jag tycker att alla borde läsa/lyssna på. Om du redan har läst den så lämna gärna en kommentar och berätta vad du tyckte. Läste eller lyssnade du?

Nu lämnar jag över till Nilmas bokhylla och ser fram emot hennes inlägg imorgon.

5 kommentarer:

  1. Jag lyssnade precis på "Flickvänsmaterial" och gillade den. Däremot tror jag inte att jag gillat den om jag läst den i fysisk bokform. Uppläsaren gjorde berättaren mer trovärdig, som att det var en levande karaktär. Tycker det är häftigt när det kan få vara så!
    Tack för ditt bidrag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Så roligt att det blev en stafett i år igen!

      Radera
  2. Oj, vad jag grät när jag läste de här böckerna! Vet inte om jag hade klarat att lyssna.

    SvaraRadera

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.