Translate

söndag 9 december 2018

Hej tomten! | En barndomsfavorit



Nu har jag letat fram en gammal barndomsfavorit igen och den här gången med jultema. Den här boken vet jag att jag har läst många gånger kring jul och även efter att jag lärt mig läsa själv och jag tror att det framför allt är en sak som gjorde den så spännande och det är brevväxlingen mellan Julia och tomten. Julia skriver ett brev och sen kommer tomtens svar förpackat i ett kuvert som ni er på en av bilderna så att man får ta upp ett papper och läsa svaret på det. Det är ett mirakel att alla lösa delar fortfarande finns kvar.

I boken så skriver hon brev till tomten som hon lägger vid öppna spisen och det gjorde att jag som barn också ville skriva brev till tomten. Problemet var bara att vi inte har någon öppen spis hemma i vår lägenhet så det kanske var därför tomten aldrig svarade.

Boken slutar också med att Julia får sin resa i tomtens släde som hon hade önskat sig så mycket och det var så magiskt. Att det fanns så bra förklaringar till att renarna kunde flyga och att de han med allt på en dag gjorde också att allt blev så mycket mer magiskt och så mycket mer verkligt. Jag minns att vissa gånger jag läste den så trodde jag verkligen att det var på riktigt. Det kanske var för att jag önskade så innerligt att det skulle vara på riktigt, för det var så fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.