Translate

fredag 28 december 2018

Snöstorm och kanelhjärtan | Recension


Bildresultat för snöstorm och kanelhjärtanSidor: 170
Författare: Camilla Lagerqvist, Pernilla Gesén, Jesper Tillberg & Karina Berg Johansson

Det är dagen före julafton och en lastbil fullastad med paket kör över de glashala gatorna för att leverera paketen till byn innan julafton. Men olyckan är framme och lastbilen välter över vägen och detta gör så att några unga personers vägar korsas.

Boken är indelad i fyra berättelser där Appi är på jakt efter sin balklänning som har blivit försenad med posten, Daniel som längtar tillbaka till livet i Stockholm och tar sin mammas bil för att försöka ta sig dit, Kalle som är trött på allt tjat om bandy i familjen och träffar en underlig tjej i skogen och Ellie som försöker fly från allt men hindras av Noel.

Den här boken tycker jag lyckades bra med att inge en julig känsla precis lagom till jul. Det var fyra helt olika berättelser och alla var bra på sitt sätt. En sån där småsak som stör mig är att det var olika talmarkörer i de olika delarna. Ibland var det talstreck och ibland citattecken. Även om det är olika författare så hade jag velat ha samma så att det var konsekvent genom hela boken. Bara en småsak, men ändå något jag tänkte på.

Annars tycker jag att den var väldigt bra. Den kändes genomarbetad och historierna flätades in i varandra lagom mycket. Jag hade dock lite svårt att få det att stämma med tiden i boken ibland men jag vet inte om det bara var jag eller om det faktiskt var något plot hole.
Jag gillar att allt inte heller bara var 100 % tråkig vanlig verklighet utan att det fanns några karaktärer som kändes mystiska på något vis. Jag tror att detta bidrog till julstämningen lite när det blev lite mystiskt. Det var också en karaktär som påminde mig lite om gammal folktro vilket jag gillade väldigt mycket.

Nu är ju julen nästan över, men om du vill ha ett tips inför nästa år så kan jag varmt rekommendera denna. Eller varför inte gå mot strömmen och lägga dig på stranden och läsa den i sommar? ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.