Translate

lördag 15 december 2018

Vilken bok vill du helst fira jul i? | Bokiga frågor


Om du fick fira jul i en fiktiv bok med bokens karaktärer, var skulle du så vilja fira jul i år? Min första tanke skulle vara Harry Potter, men eftersom Harry Potter är min första tanke vad den än handlar om så ska jag försöka komma fram till ett bättre svar.

Jag brukar alltid gå igenom mina favoritböcker för att se vilken jag helst vill men problemet med den här frågan är att det inte är många av mina böcker som de firar jul i. Många av dem är dystopier och där har de inte samma traditioner som vi har över huvud taget. Om man undanräknar de böckerna så är det mycket fantasy och det är inte julfirande i många av de heller om man räknar bort Harry Potter.

Sen har vi kvar de mer verklighetsbaserade böckerna där de visserligen firar jul, men det är ju inget speciellt. Det är bara en helt vanlig jul och det kan jag lika gärna fira själv hemma hos mig.

Något som känns häftigt skulle vara att fira jul med de tappra i Divergent. Jag tror inte att de firar jul över huvud taget, men jag får väl lära dem vad julen är och så kommer de säkert twista till det lite så det blir säkert en jätterolig jul. Ett annat alternativ skulle vara i Ädelstenstrilogin, det är verklighet, men det är fortfarande lite magi och spänning. Det känns också som att de karaktärerna skulle vara intressanta att fira jul med.

I vilken bok skulle du helst fira jul? Lämna gärna en kommentar och berätta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.