Translate

måndag 31 december 2018

Brutna ben och brustna hjärtan - en alldeles omöjlig jul | Recension


Bildresultat för brutna ben och brustna hjärtan ljudbokLjudbok

Längd: 9 timmar 40 minuter
Författare: Maria Ernestam
Uppläsare: Maria Ernestam

Lisbeth tycker om sitt lilla hus vid havet och trivs med sitt jobb som lärare men när julen står för dörren är det mycket som inte riktigt går Lisbeths väg. Ett rör har gått sönder och nästan hela köken behöver rivas ut. Exet dyker upp och har tröttnat på sin nya glamorösa flickvän. Hennes syster vill till sin makes stora fasa föda fjärde barnet hemma och kompisens dotter är misstänkt för några stölder. Men värst av allt så vill rektorn peta henne från idrottstimmarna och istället anställa en manlig alpin mästare. När Lisbeth får höra det här slänger hon ur sig en lögn som tar med henne på en skidresa till Österrike där hon ska bevisa sina färdigheter.

När jag började lyssna så var jag inte jätteentusiastisk utan ganska likgiltig till boken och i början var det inget som riktigt fångade mitt intresse så fort. Någon timme in så funderade jag på om jag skulle avsluta och börja på en annan bok istället, men jag höll ut lite till och den blev mycket bättre. Jag tror att mitt stora problem var att jag inte riktigt kände att jag kunde relatera till huvudpersonen Lisbeth.

Det var en helt klart vintrig känsla i boken, men det var inte jättemycket jag skulle säga var juligt. De pratade mycket om julafton och gjorde upp julplaner och det var ju i december, men det saknade den där extra lilla piffen för att verkligen bli julig.

Något som jag däremot tycker var väldigt bra gjort var hur många olika plottar det var i boken. Jag tänkte inte på det förrän i slutet när de olika sakerna löste sig hur mycket det faktiskt var som hände samtidigt och det gjorde boken väldigt komplex och påminde mycket om verkliga livet för det är sällan man bara har ett problem åt gången där. Man har flera olika problem som är olika stora, precis som i boken, och vissa av problemen kanske egentligen inte är ens egna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.