Translate

torsdag 17 januari 2019

Föredrar du begagnade böcker eller nyinköpta?


För några år sedan var jag besatt av att köpa böcker nya. Jag tror att en av anledningarna var att jag aldrig tyckte att det fanns något bra på någon second hand och jag hade inte insett än att det finns massor av möjligheter till att köpa begagnade böcker online. En annan anledning var att jag hade för mig att begagnade böcker var i dåligt skick, och jag vet inte var jag fick det ifrån för de allra flesta böcker som är begagnade är faktiskt i väldigt bra skick eftersom de flesta tar hand om sina böcker.

Idag skulle mitt svar vara second hand och ofta om jag vill få tag på en bok så kollar jag alltid det först. Det finns så många böcker i världen och många böcker som bara blir lästa en gång och sen kastas iväg. Så jag föredrar att köpa second hand när jag kan och ge de här böckerna ett liv till. Självklart är detta omöjligt när en bok jag vill läsa precis har kommit ut och då får jag köpa den ny om jag vill ha den.

Vad tycker du om begagnade böcker? Föredrar du begagnade eller nyinköpta?

3 kommentarer:

  1. biblioteksböcker är gratis, tar inte så mycket plats i bokhyllan... men gör fina fynd på antikvariat och bra loppis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. (ibland när jag läst en bra biblioteksbok, har jag köpt egen)

      Radera
    2. Ja, jag har själv fallit tillbaka lite mer till biblioteksböcker det senaste. Det är en fröjd för plånboken!

      Radera

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.