Translate

torsdag 10 januari 2019

Scener ur hjärtat | Recension


Bildresultat för scener ur hjärtat storytelLjudbok
Längd: 4 timmar 50 minuter
Författare: Malena Ernman & Svante Thunberg
Uppläsare: Malena Ernman

Att säga vad den här boken handlar om känns lite svårt. Den handlar dels om Malena Ernman själv och hennes familj, den handlar om ett samhälle där många inte passar in i normen och det handlar om miljöproblem och klimatkris och hur den insikten påverkade familjen Ernman-Thunbergs liv.

Eller som de själva beskriver det i boken: ”Kanske handlar den om utbrända människor på en utbränd planet där väder, vind och vardag ökar i styrka för varje dag. Att hålla ihop som människor och att hitta hållbarhet, det är hjärtat i denna bok.”

Den här boken hamnade på min att läsa lista för att min mormor tipsade mig. Jag har insett att jag inte är lika noga med böcker som jag lyssnar verkar bra innan jag börjar och det har tagit mig utanför min comfort-zone flera gånger sedan jag började lyssna i höstas.

Det här är kanske inte en bok jag vanligtvis skulle ha läst och jag kände mig tveksam till om jag faktiskt skulle gilla den. Jag har aldrig gillat Malena Ernman på grund av att jag har fått en ganska snobbig bild av henne, och kände lite att jag skiter helt i hennes liv. Men mormor hade sagt att den handlade lite om klimatet så jag började lyssna och det ångrar jag inte.

Jag fick en betydligt bättre bild av Malena Ernman när jag läste boken och det känns som att hela deras familj faktiskt är ganska sköna. Men det jag gillade mest var hur de angrep klimatkrisen och de miljöproblem som råder idag. Det var många resonemang som jag håller med om och det kändes inspirerande.

Om du, som jag, är intresserad av klimatfrågor så bör du definitivt läsa den här boken. Det är inget falskt hopp och inga fina omsvepningar, men något typ av hopp finns ändå och framför allt en motivation att göra något. Och om du inte gillar Malena Ernman så strunta i det för bokens innehåll är så intressant och du kommer börja gilla henne om du lyssnar på boken.

Med tanke på bokens innehåll är jag väldigt glad att jag lyssnade på den så att jag slapp hugga ner några träd till en pappersbok. Har du läst boken? I så fall är jag faktiskt väldigt intresserad av att höra vad du tyckte. Är du lika mycket eld och lågor som jag är?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.