Translate

torsdag 18 oktober 2018

Torka aldrig tårar utan handskar | Recension


Bildresultat för torka aldrig tÃ¥rar utan handskar ljudbokDel 1: Kärleken
Del 2: Sjukdomen
Del 3: Döden

Ljudbok

Längd
Kärleken: 7 timmar 17 minuter
Sjukdomen: 7 timmar 14 minuter
Döden: 7 timmar 36 minuter

Författare: Jonas Gardell
Uppläsare: Jonas Gardell

Torka aldrig tårar utan handskar är en bokserie i tre delar av Jonas Gardell. Den handlar om AIDS-epidemin på 80-talet och vi får följa ett gäng med homosexuella karaktärer. De träffas hemma hos Paul för att fira jul och det är där som Benjamin och Rasmus träffar varandra första gången och det blir starten på en kort, om än livslång kärlek.

Jag vet inte riktigt var jag ska börja för ju mer jag sätter mig in i den här historien, desto mer älskar jag den. Som berättelse är den sjukt bra och spännande, men just den här boken känns som så mycket mer. Det upprepas gång på gång genom böckerna att ”Det som berättas i den här historien har hänt”, och det har ju det. Den här boken är inte bara en historia bland alla andra utan det var det här som hände i Sverige på 80-talet.

En till grej som gjorde att boken urskiljer sig ur mängden är att den känns som en blandning mellan en skönlitterär bok och en fackbok. Jag lärde mig så otroligt mycket av att lyssna på det och det var otroligt intressant. Det finns så mycket historia om det, men jag har aldrig tidigare hört någon prata om det. Den här boken gjorde så att jag ville lära mig mer om AIDS-epidemin och homosexuellas situation under 80-talet. Det är inte alls längesedan, men när jag lyssnade på boken kändes det så avlägset.

Karaktärerna i böckerna är helt underbara och framför allt Paul har något extra. Jag fattade redan innan jag läste att Paul var en karaktär som alla älskar och sådana karaktärer sätter jag mig automatiskt emot. Jag tyckte inte illa om Paul efter att jag såg filmen, men när jag började läsa boken blev jag helt såld. Så underbar och så rolig. Jag såg ju filmen först och därför var det också roligt att få gå in mer på djupet på karaktärerna och höra mer om deras bakgrundshistoria än vad som rymdes i filmen där vi bara fick ta del av Rasmus och Benjamins historia. Jag hade velat veta lite mer om Pauls historia också, men då hade en del av Pauls charm försvunnit också. Paul levde liksom i nuet och därför funkade det ändå bra att det inte var så mycket bakgrundshistoria.

Rekommenderar verkligen den här boken. Den är i en klass för sig och jag har aldrig läst en liknande bok. Vet dock inte om jag skulle rekommendera att ni faktiskt läser den för jag tycker att det känns lite för mäktigt, men lyssna på ljudboken. Tycker att det är jättebra att det är Gardell själv som läser in.

(Måste bara tillägga att jag älskar det faktum att Benjamin är Jehovas vittne)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.