Translate

fredag 9 november 2018

4 bästa skurkarna i böcker | Bokslukaren listar


Vi alla vet ju att det finns inget bättre än en bok med en bra skurk i (Ja, skurk låter jättefult, men jag tänker fortsätta skriva det i det här inlägget). För mig så brukar jag ofta gilla de skurkar som inte har ett dåligt motiv utan verkligen tror på att det de gör är rätt. Det här gäller ju självklart inte alla, ibland räcker det med att man är genomond också.

Bellatrix Lestrange
Från Harry Potter av J. K. Rowling. Om jag ska vara ärlig så var Bellatrix enda anledningen till att jag ville göra den här listan. Hur underbar är hon inte? Helt klart en av mina favoriter och jag skulle så gärna vilja ha en hel bok bara om henne. Hon är elak på ett så genomelakt sätt och hon vet om det. Och hon njuter av det.

President Snow
från Hungerspelen av Suzanne Collins. Återigen en karaktär som verkar njuta lite åt förödelsen han orsakar, även om han inte är lika extrem som Bellatrix utan lite lugnare och har ett mycket mer logiskt tänkande.

Hodge Starkweather
Från The Mortal Instruments av Cassandra Clare. Hodge är precis den där typen som jag nämnde där uppe som tror att det han gör är rätt och det visas så bra med ett enda citat från honom. ”Can't you see, Clary, that in my own way I'm trying to be a good man?”

Skuggmästaren
Från I ljusets makt av Leigh Bardugo. Okej, skuggmästaren stämmer inte in på den typ av skurk jag vanligtvis brukar gilla, men det känns som att han har något gott inom sig och när jag läste första boken så hoppades jag så mycket att han skulle inse att han hade fel, gå över till den andra sidan och bli tillsammans med huvudpersonen. Det var nog också därför jag var så naiv och faktiskt trodde att det skulle hända ett tag.

Vad tycker du att en bra skurk ska ha och vem är din favorit? Lämna gärna en kommentar och berätta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.