Translate

onsdag 24 oktober 2018

Harry Potter och fången från Azkaban | Olika länder, olika omslag


Jag gillar att sitta och googla på vad olika kända böcker har för olika omslag i olika delar av världen. Det är så intressant att se hur de ser ut i olika länder. I den här serien tittar jag på omslagen från en speciell bok och jämför, diskuterar och säger vad jag tycker.


Som vanligt så är jag inte jätteförtjust i något av omslagen. Jag tycker ofta att Harry Potter kan bli lite klottrigt och se så mycket ut. Jag gillar ju när det är stilrent och minimalistiskt och det kan jag inte säga att någon av Harry Potter böckerna är.

Men om jag skulle välja en favorit så är det den översta från Storbritannien. Om jag inte missminner mig så är det så att det omslaget är nyare än det under som var originalomslaget.

En sak som jag dock gillar generellt är att trots att det är helt olika omslag så har de flesta namnet Harry Potter skrivet med samma teckensnitt. Till och med den från Ukraina där jag inte riktigt kan utläsa vad som står, så är det samma typsnitt och det gör att även om det är på ett helt annat språk, med ett helt annat omslag så ser man att det är Harry Potter för det typsnittet är så starkt sammankopplat med Harry Potter.

Vad tycker ni om omslagen? Jag skrev väldigt generellt i det här inlägget, men det omslag jag gillar bäst är det översta från Storbritannien och det jag gillar minst får nog bli antingen det danska eller tyska för att de är de som är otydligast att det är Harry Potter vid en första anblick.

Vilka omslag tycker ni är finast och vilka tycker ni minst om? Lämna gärna en kommentar och berätta. Det är så roligt att diskutera omslag.

1 kommentar:

  1. Min favorit är det svenska omslaget, beror nog mycket på nostalgi. Men jag gillar de originella tolkningen av dementorerna i bakgrunden (och allt annat ;).

    Omslaget jag tycker ser sämst ut är det tyska. Stilen matchar inte riktigt bristen på detaljer enligt mig och Harrys ansiktsuttryck är pinsamt dåligt.

    SvaraRadera

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.