Translate

söndag 21 oktober 2018

Vem bryr sig? | Recension


Bildresultat för vem bryr sig ljudbokLjudbok

Längd: 3 timmar 35 minuter
Författare: Therése Lindgren
Uppläsare: Therése Lindgren

Vem bryr sig är Therése Lindgrens bok där hon berättar om hur hon gick från att bära päls och helt blunda för djurens situation till att bli vegan och djurrättskämpe. Det är en personlig berättelse om hur hon stegvis blev vegetarian och sedan vegan.

Jag var lite rädd för att börja lyssna på boken för jag visste inte hur den skulle vara skriven. Jag, som inte är vegan, var rädd för att känna mig påhoppad, men jag tycker att boken var bra skriven mestadels saklig. Det var inte så mycket propaganda för att övertyga läsaren utan bara information för att informera. Therése berättade om det som hon fick reda på som gjorde att hon valde att bli vegan och det fanns tips för hur man blir vegetarian respektive vegan.

Det fanns mycket källhänvisningar till var man kunde hitta de olika klippen och så vidare. Källhänvisningarna var snyggt inbäddade i texten och det gjorde det lätt att följa med trots att jag lyssnade som ljudbok.

Hon var mycket noga och gick igenom allt i boken grundläggande vilket gör att det inte krävs mycket förkunskaper på området. Hon gick igenom alla olika begrepp och definitioner som finns, som till exempel vegetarian, pescetarian, lakto-vegetarian, osv. Hon gick även igenom olika märkningar som kött kan ha och vad de innebär för klimatpåverkan och djurhållningen. Det visade också vad man kan göra för att förbättra även om man inte vill ge upp kött helt.

Rekommenderar starkt den här boken till alla som antingen bryr sig om djur och vill veta mer, eller vill veta mer ur miljösynpunkt. Oavsett om du är ny i ämnet eller väl insatt så har boken något att ge, om inte annat Therése personliga berättelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.