Translate

söndag 28 oktober 2018

Om du bara fick läsa en författare för resten av ditt liv, vem skulle det då vara? | Bokiga frågor


För att man ska orka läsa enbart en och samma författare för resen av sitt liv så tror jag att det viktigaste som den behöver uppfylla är att ge ut många böcker eller ha många utgivna. Detta gör att det i alla fall finns en liten variation och man behöver inte bara läsa samma tre böcker om och om igen.

En annan sak som i alla fall är viktig för mig är att böckerna ska utspela sig i samma universum. Tänk lite som att J. K. Rowling skulle ha skrivit fler böcker som utspelade sig i trollkarlsvärlden. Nu har hon i och för sig producerat mycket mer i den världen med det finns fortfarande bara 7 böcker (och några manus).

Om böckerna utspelade sig i samma universum så skulle det ge ett mer djup till allt och man skulle kunna gräva ner sig i detaljer. Man kan lägga ihop pusselbitar från de olika delarna och detta gör att det inte blir lika långtråkigt. Det skulle göra att man alltid kan dra nya paralleller när man läser om någon av böckerna.

Den författare jag har tänkt på är Cassandra Clare. Hon har skrivit nästan 15 böcker som utspelar sig i samma värld. Även om det handlar om olika karaktärer i de olika serierna så vävs allt samman på ett så bra sätt och ofta återkommer några av huvudkaraktärerna från en serie som mindre karaktärer i de andra.

Detta ger allt en sådan verklighetskänsla och det är som att historien aldrig tar slut och i verkliga livet så tar ju inte en historia slut förrän personen dör och även om någon dör så fortsätter allt runt om. Just detta av att allt kommer och går tycker jag att Cassandra Clare lyckas fånga bra i sina böcker.

Jag måste erkänna att det gör lite ont att svara Cassandra Clare på den här frågan då jag önskar att jag kunde välja någon av mina absoluta favoritförfattare, men på grund av ovan nämna anledningar så blir mitt svar på frågan Cassandra Clare.

Vilken författare skulle du läsa om det var den enda du fick läsa under resten av ditt liv? Vad behöver den författaren erbjuda dig för att det inte ska bli för tråkigt i längden? Berätta nere i kommentarerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.