Translate

söndag 14 oktober 2018

Norra Latin | Recension

Bildresultat för norra latin bokSidor: 577
Författare: Sara Bergmark Elfgren

Norra Latin är en fantasybok som utspelar sig i dagens Stockholm på skolan Norra Latin. Norra Latin har Sveriges mest ansedda teaterprogram och där börjar Clea och Tamar i samma klass. Men snart så börjar konstiga saker hända. En gammal vandringssägen om en pojke som försvann och en lärare som dog verkar vara mer sann än vid en första anblick. Det blir upp till Tamar att lösa mysteriet och ta reda på vad som faktiskt hände på skolan på 40-talet.

Den här boken tilltalade mig lite extra just för att den handlade om teaterelever som jag själv är. Och till på köpet så är den alldeles lagom mycket fantasy. Jag gillar ju fantasy, men kan ha lite svårt för det om det blir för mycket fantasy, men det här var mer som att det var lite övernaturligt, men det var så verkligt att jag vid flera tillfällen glömde bort att det var fantasy.

Boken är skriven på ett väldigt snyggt sätt. På några ställen i boken, framför allt i början och i slutet så var det som att karaktärerna berättade snarare än att vi fick följa dem. Det förekom också ofta att hon skrev ut vilken tid på året det var så att man kunde hänga med genom de olika månaderna och se hur tiden gick. Detta kan jag tycka ofta blir lite tillgjort och jag hade helst varit utan det, men Sara Bergmark Elfgren skrev på ett sådant sätt att jag blev imponerad.

”Då kunde jag känna att Erling fanns vid min sida. Vakade över mig. Vakade och väntade.
Vi väntade båda två.
Väntade på att något skulle hända.
Och medan vi väntade blev det oktober.”

En sak som däremot gjorde mig lite irriterad var den bilden som fanns av estet och i synnerhet teater. Jag vet att det här kan tolkas från många olika synvinklar och samtidigt som jag är arg på den så kan jag i det här sammanhanget försvara det. Tror egentligen att jag överreagerar en del, men jag fick på riktigt spel på vissa av karaktärerna och kände hur ska vi få folk till mitt program när hon beskriver det såhär.


Nåväl, jag ska inte klaga för även om jag låter arg så är det en av de flesta böckerna jag läst på länge. Rekommenderar varmt till alla fantasyälskare. Toppbetyg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.