Translate

måndag 15 oktober 2018

Vilken bok skulle aldrig ha blivit film? | Bokiga frågor


Både som bokbloggare och läsare är det roligt att titta på adaptations och ofta känns det som att det hör till att man inte ska gilla filmen. Ibland kan jag tycka att det går lite för långt och folk hatar på en film bara för att den inte stämmer helt överens med boken, men jag tror vi kan komma överens om att vissa böcker aldrig borde ha blivit film.

För mig är en sådan Allegiant av Veronica Roth. Jag älskar Divergent-serien och den första filmen är okej, men sen gick det bara utför. Filmen till Insurgent var ju inte bra, men jag hade kunnat låta den passera utan att störa mig så mycket på det för trots att den var dålig så var den inom ramen för vad man kan förvänt sig. Allegiant däremot var så långt under det lägsta man kan förvänta sig och jag var så arg när jag såg den.

Jag hade ju sett trailern innan och borde ju ha insett att det inte skulle sluta bra och att jag inte borde se filmen, men dum som jag är tittar jag ändå, men en vag förhoppning om att det kanske bara var en dålig trailer och att filmen inte skulle vara så katastrofal. Jag gillar ju bokserien och ville bara ha så mycket som möjligt av den.

Om jag ska vara helt ärlig så minns jag inte så mycket från filmen och det var länge sedan jag såg den, men jag minns att jag aldrig har varit så besviken på en film i hela mitt liv. Allt var bara konstigt och den slutade konstigt.

Ni som läst serien vet om det där stora som händer som alla är jätteupprörda över och inte ville att det skulle hända. Ni vet den där stora spoilern som bara inte är okej att man spoilar.

DET HÄNDER INTE I FILMEN!!

Jag vet att det har sagts att det ska komma en fjärde film (som jag inte vet var den har tagit vägen) och att det är därför, men om allt annat som händer i boken händer i filmen så måste det där också hända. Jag satt på riktigt och väntade hela filmen, men det hände aldrig.

Jag tror ni förstår att jag inte tycker att Allegiant borde ha blivit till film, men vad tycker ni om Allegiant-filmen? Är Divergent och Insurgent bättre eller hatar du alla tre (vet att vissa gör det)? Eller älskar du rent av alla tre (vilket är helt fine)? Tycker du att det är någon annan bok som inte borde blivit film?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du hittade till min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker. Det är alltid kul att höra vad mina läsare tänker.